فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ «امسال بعد از دو سه سال وقفه توانستیم در هفته وحدت به حرم مطهررضوی مشرف شویم. شما رابه خدا به حال وضعیت پارکینگ در اطراف حرم رضوی فکری بکنید. از دو سه سال قبل تاکنون وضعیت فرقی نکرده است. پارکینگهای زیرگذرهای اطراف حرم همیشه و در اکثر مواقع، به ویژه در ایام مذهبی خاص، پر است. زائر برای جای پارک واقعا گیج میشود. در بیشتر کوچههای اطراف حرم مطهر هم جای پارک نیست.»
«سالمندان و بزرگ ترهای خانواده هیچ وقت نمیتوانند در ایام و مناسبتهای خاص به حرم رضوی مشرف شوند، زیرا در این ایام ظرفیت اغلب پارکینگهای اطراف حرم تکمیل است و سالمندان هم نمیتوانند مسافت زیادی را پیاده روی کنند. چرا آستان قدس برای افزایش ظرفیت پارکینگ در حرم مطهر فکری نمیکند؟
فرقی نمیکند زائر باشید یا مجاور. همین که با خودرو شخصی قصد تشرف به حرم مطهررضوی را داشته باشید، احتمالا برای پیدا کردن محل مناسب پارک خودرو خود دچار مشکل شده اید. بیشتر زائرانی هم که تجربه کافی برای تردد در اطراف حرم مطهر را ندارند، همان ابتدا وارد زیرگذر میشوند و تصور میکنند در پارکینگ بزرگ زیرگذر میتوانند جای پارک پیدا کنند، غافل از اینکه دست کم در روزهای پایانی هفته یا در مناسبتهای مذهبی مهم و تعطیلات تابستان در اغلب مواقع بر ورودی پارکینگها تابلوی بزرگی درج شده است: «ظرفیت تکمیل است.»
اگرچه تجمیع پارکینگها در زیرگذر حرم رضوی چند سالی است که طرح موضوع شده است و به فراخور آن اخبار متعددی از احداث پارکینگهای طبقاتی در هسته مرکزی شهر به گوش میرسد، اما بنا به گفته متولیان امر، این طرح هنوز در مراحل اولیه مطالعات است، یعنی نمیتوان زمان دقیقی برای اجرای آن متصور شد.
خانم شمس اللهی نیز با ارسال پیامکی به صفحه صدای مردم نوشت: از مجاوران آقا علی بن موسی الرضا (ع) هستم. مادر پیری دارم که توان حرکت ندارد، اما آرزوی زیارت دارد تا در ماه یک بار او را به پابوسی آقا ببرم. نبود جای پارک خودرو باعث شده است نتوانم مادرم را تا حرم مطهر ببرم. هر بار باید ایشان را مسافت زیادی از محل پارک خودرو تا ورودی حرم مطهر با ویلچر ببرم که کمی سخت و طاقت فرساست.
خانم شمسایی، از زائران حرم امام رضا (ع) که از دیار کرمان است، نیز در این باره معتقد است: بیشتر از جای پارک، ترافیکی که مردم در صفهای انتظار برای ورود به پارکینگ زیرگذر حرم به خیابانهای منتهی به حرم ایجاد میکنند عصبی مان میکند. از چهارراه شهدا تا ورودی حرم ۳۰ دقیقه گرفتار ترافیکی شدیم که به خاطر انتظار مردم در ورودی پارکینگ زیرگذر حرم ایجاد شده بود.
او ادامه میدهد: روز ولادت حضرت رسول (ص) به حرم مشرف شدیم و خودرو را در یکی از خیابانهای خیابان امام رضا (ع) پارک کردیم. وقتی برگشتیم متأسفانه رینگهای لاستیک را دزدیده بودند. مسئولان فکری به حال پارک خودروهای زائران داشته باشند تا حداقل اگر در مکانی دورتر از حرم مطهر هم خودرو را پارک کردیم، امنیت داشته باشد.
سلمانی نیز با ارسال پیامکی از کمبود جای پارک خودرو در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم مطهر گلایه کرد و نوشت: «از کسبه اطراف حرم مطهر هستیم. محل کارمان دور میدان بیت المقدس است. هرروز باید خودرو را کمی پایینتر در محل پارک حاشیهای پارک کنیم که کلی هزینه پارک میشود یا در کوچه پس کوچههای پایینتر از مغازه، خودرو خود را پارک کنیم.»
به دنبال پیگیری این مطالبات زائران و مجاوران، رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهررضوی میگوید: پارکینگهای زیرگذر حرم مطهر (پارکینگ ۱ و ۲ و ۳) به جز پارکینگ ویژه خدام، دارای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ ظرفیت پارک خودرو است که با دستور اخیر تولیت آستان قدس رضوی همه این ظرفیتها صرفا در اختیار زائران قرار گرفته است.
خلیل ا... کاظمی بیان میکند: اکنون هوشمندسازی پارکینگهای زیرگذر حرم مطهررضوی را در دستور کار داریم که یکی از مزیتهای آن ارائه لحظهای اطلاعات درباره وضعیت خالی یا پر بودن آن هاست که زائران را برای مراجعه به پارکینگها راهنمایی خواهد کرد.
رئیس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهررضوی بیان میکند: برنامه بلندمدت پیش بینی شده تبدیل پارکینگهای زیرگذر حرم مطهررضوی به رواق زیرسطحی است که پس از تکمیل پروژه ضلع قبله (زمین شش هکتاری واقع در حاشیه اندرزگو، بین باب الجواد (ع) و باب الرضا (ع)) در سه سطح اجرایی خواهد شد.
کاظمی ادامه میدهد: این برنامه شامل پارکینگ عمومی با ظرفیت ۲ هزار و ۴۰۰ جای پارک، پایانه اتوبوس و تاکسی و همچنین زیرگذر متصل به حرم مطهر است. پس از تحقق این هدف اقدامات لازم برای تبدیل پارکینگهای فعلی زیرگذر به رواق زیرسطحی انجام خواهد شد.
در ادامه این پیگیری مسئول امور حمل ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ثامن مشهد نیز میگوید: اکنون ۵ هزار و ۳۰۰ ظرفیت پارکینگ سرپوشیده، روباز، طبقاتی و سامان دهی شده در هسته مرکزی و حدود ۳ هزار پارک حاشیهای در خیابانهای اطراف حرم مطهر داریم.
حامد آتشی بیان میکند: علاوه بر این، تعداد هزار و ۱۰۰ فضای پارک سامان دهی شده موقت شامل زمینهای خالی پروژههایی که هنوز به بهره برداری نرسیده نیز در اطراف حرم مطهر موجود است که در مناسبتهای خاص برای ظرفیت پارک خودروهای زائران مورداستفاده عموم قرار میگیرد.
وی با اشاره به ایجاد پارکینگهای طبقاتی در هشت نقطه از هسته مرکزی شهر در آینده، میگوید: طرح احداث پارکینگهای طبقاتی، هنوز در مرحله تحقیقات و مطالعات است. اما در وهله اول قرار است این طرح در ته پل محله، نبش شوشتری ۸، بولوار شهید حسن کارگر، ابتدای بولوار وحدت، حدفاصل میدان شهید حججی تا بازار رضا (ع) و میدان امربه معروف و نهی ازمنکر احداث شود.
مسئول امور حمل ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ثامن مشهد درباره زمان اجرای این پروژهها بیان میکند: هنوز زمان مشخصی برای اجرای این طرح مشخص نیست، اما پیش بینی میشود این پارکینگهای طبقاتی هشت گانه مجموعا ۱۲ هزار جای پارک را سامان دهی کنند.